Followers

Sunday, December 11, 2011

Cerpen : Sesuci Syahadah Part 1

SESUCI SYAHADAH: by Afiq Huri





Subuh yang dingin ditemani gerimis yang masih renyai, namun angin melepasi jendela meyapa pipi gadis itu seakan  menunjukkan tanda-tanda ia belum mahu berhenti. Golongan insan yang pertama akan menganggap gerimis ini adalah musibah yang menjadikan gerak hidup untuk mencari rezeki adalah sukar, hatta sukar juga bagi mereka melakukan aktiviti harian yang kadang kala menjadikan mereka lupa kepada maha pencipta. Namun golongan insan yang kedua pula menganggap ianya satu rahmat, rahmat yang menyejukkan rekah-rekah bumi, rahmat yang mengisi kegembiraan bagi tiap tumbuhan dan binatang yang sudah lama mendambakan gerimis bagi memenuhi kitaran hidup mereka.
Bagaimanakah dengan diriku? Hati kecil ini dahulunya pernah menjadi golongan yang pertama, hati yang menolak segala keindahan ciptaan tuhan, hati yang sentiasa menyalahkan tiap kejadian pencipta…..


“Arrrggggggghhhhhh…….. Habis lencun baju aku, musim hujan tak menentu, selalunya hujan lepas asar, tak sangka pulak lepas zohor dah berdentum guruh di langit,” keluh Azhar.
“ Hahahaha……. Siapa yang ajak berlari tadi? Engkau jugakkan, padan mukalah dengan kita yang tak pernah nak berpayung,” kata Haziq membidas.
“Habis tu, paper last ni engkau nak burn? Lagipun mana macho jantan perkasa bawak payung! “Bidas Azhar sambil kedua sahabat karib ini tertawa serentak. 
Azhar dan Amir Haziq merupakan sahabat karib sejak bermula tahun satu mereka mendaftarkan diri sebagai pelajar jurusan Kimia Industri di Universiti Teknologi Malaysia. Kebetulan pula mereka juga tinggal sekolej di Kolej Rahman Putra. Persahabatan mereka amat akrab sehingga mereka digelar sebagai kembar tidak seiras. Azhar seorang daripada keluarga yang berada berbanding Amir Haziq.
“Eh, apa sudah jadi dengan engkau orang berdua ni? Dah tua-tua macam ayah orang ni pun nak main hujan lagi ke,” celah Airin, seorang siswi cantik yang beriraskan Chinese.
Amir Haziq yang duduk di sebelah Azhar dengan pantas mengambil beg kuliah yang selalu dibawanya lantas memeluknya bagi mengelakkan susuk tubuhnya yang lencun berkemeja T cerah daripada dilihat. Azhar pula tidak gusar kerana baju kain kasa yang dipakainya berwarna gelap. Airin yang sedar dengan perilaku Amir Haziq melarikan pandangannya ke sudut hujung pintu dewan peperiksaan.
“Engkau orang tidak sejuk ke nanti waktu dalam dewan yang ber air-cond tu? “ Pintas Nabiha selaku rakan sekelas yang juga merupakan ahli jawatankuasa Kolej Tun Fatimah.
Azhar dan Amir Haziq cuma tersenyum memandang sesama mereka sambil sudah terlihat jelas mereka berdua menggigil kesejukan. Dalam masa yang sama pintu dewan pun sudah terbuka, dan para siswa dan sisiwi berpusu-pusu masuk ke dalam bagi mendapatkan tempat duduk yang paling selesa. Keempat-empat sahabat tersebut lantas bangun untuk turut sama memasuki dewan tersebut.
Beberapa tapak sebelum kaki melangkah masuk ke dalam dewan, Amir Haziq terdengar satu suara.
Good luck Haziq.” Tanpa menoleh dia amat yakin suara itu adalah suara siswi yang bernama Airin!!


Sebagai siswa dan siswi tahun akhir, banyak tugasan yang perlu disiapkan termasuklah Projek Sarjana Muda, PSM. Berbanding dengan pelajar tahun pertama apabila, mereka selalunya diperkenalkan oleh barisan kepimpinan fakulti dengan istilah First Year Experience, FYE . Berlainan pula dengan pelajar semester akhir, mereka amat takut sekali dengan istilah FYE yang juga dikenali sebagai Final Year Extension. Disebabkan itu mereka ini berusaha sehabis mungkin bergraduan dengan segulung ijazah lantas bergelar mahasiswa.
“Mahasiswa adalah pinjaman kepada universiti untuk memenuhkan ilmu di dada lantas apabila mereka menggenggam segulung ijazah mereka akan berdiri membela nasib masyarakat,” monolog Haziq sendirian sambil tersenyum simpul melayari Blog Pelayarilmu.blogspot.com.
“Oit hang ni Haziq, orang lain dok sibuk tengah siapkan report akhir PSM hang pulak sempat baca blog, eh? Mana Airin dan buah hatiku Biha?” Azhar yang entah muncul dari mana tiba-tiba menjengah dalam keasyikan Haziq. Lantas Haziq memberikan sedikit ruang untuk sahabat karibnya itu untuk duduk di sebelahnya.
“Hahaha, apalah engkau ni, jangan bertepuk sebelah tangan sudahlah, lagipun engkau dah bersedia ke tanggung dosa sebagai pemimpin keluarga?” tawa Haziq dengan sedikit nada bersahaja namun mempunyai maksud mendalam.
“Dosa? Dosa apa pulak ni? Hang jangan berbunga-bunga boleh?”  Tanya Azhar sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Semalam, aku ada bukak you-tube cari lagu kumpulan Edcoustic, mana tau terserempak pulak dengan video Ustaz Azhar Idrus punya ceramah. Haa… kan sama dengan nama kau tu, Cuma kau takde jambang macam dia je.”
“Engkau ni nak mengata aku ke apa? Ish… geram betul, cerita je lah, toksah pusing-pusing roundabout.” celah Azhar, dalam masa yang sama Airin dan Nabiha turut hadir dan duduk di hadapan siswa berdua itu.
“Maafla kami lewat, makan di Arked Meranti tadi,” Nabiha memulakan bicara. Arked Meranti memang terkenal dengan tempat untuk pelajar mendapatkan makanan dengan harga yang amat berpatutan.
“Alamak, nantilah kita sembang, segan aku dengan diorang ni, lagipun nanti PA kita menjengah nanti tak ke naya pulak aku,” Haziq bertingkah mencari helah untuk tidak memanjangkan topik.
”Haziq, awak sendiri kata sama kami dulu, kalau ada ilmu jangan kedekut, cakap tak serupa bikin,” sambil memulangkan paku buah keras Airin memuncungkan mulut sebagai tanda protes.
“Bak kata upin dan ipin, betul! Betul! Betul!” Nabiha turut menunjukkan minat lantas membuatkan Haziq rasa serba salah.
“Baiklah sahabat bertigaku sekalian, lain kali sebelum menyampuk bagi salam dulu, sebelum tu Airin kalau awak tak faham awak dipersilakan utntuk bertanya,” seperti biasa Haziq melepaskan pandangannya jauh tidak memandang Airin dan Nabiha. 
“Begini, saya ada dengar satu video ceramah dari Ustaz Azhar Idrus, seorang wanita apabila dikahwini oleh seorang suami, suami tersebut bertanggungjawab menanggung dosa yang dilakukan isteri tersebut selagi mana lelaki itu tidak cuba menegur isterinya daripada melakukan kesalahan.”
“Owh, macam tu eh, susah jugak jadi suami ni, banyak benda kena fikir, aduhai,” keluh Azhar.
“Itulah siapa suruh lelaki suka menagih janji bukan-bukan, waktu couple, bulan bintang dikatakan boleh digapai, tapi lupa yang tanggungjawab mereka sebagai pemimpin terlampau besar,” sedikit tinggi nada yang Nabiha tekankan. Azhar pula kini tunduk menahan rasa rendah hati.
“Itulah malangnya bila semua itu bertunjangkan nafsu semata, “ Haziq menambah.
“Nafsu? Normal la kan?” tingkah Airin mohon penjelasan
“Airin, nafsu ada buruk baiknya, yang buruknya jika nafsu ini hanya berlandaskan akal tanpa menimbang baik buruknya, bagi yang baik dia sentiasa melakukan sesuatu dengan waras, sebagai contoh yang kurang patut, si boyfriend  sanggup pakai kemas lagi handsome  sampai minyak wangi berbotol-botol, topupkan awek tiap hari bila mengadap kekasih, tapi bila menghadap tuhan, kain pelikat tanpa baju cukup bagi jejaka ini sebagai syarat sembahyang, nak sedekah pun macam haji bakhil, ops maafkan saya Airin kalau awak kurang mengerti,” Haziq terlupa yang Airin bukanlah seorang yang beragama Islam.
Its ok Haziq, I understand what you are talking about, keep going ,” Airin menongkat dagu menunjukkan minat.
“Disebabkan itu kebanyakan selepas berkahwin banyak pasangan yang tidak sehaluan, manis couple  telah habis, yang tinggal caci maki, yang malangnya kalau ada kes cerai berai, kejarkan sangat harta dunia tanpa mempedulikan agama, dan anak-anaklah yang menjadi mangsa, bertambah malang lagi zaman sekarang ini adalah kes pembuangan bayi semakin menjadi-jadi.”
“Eh, kenapa mata kau merah Airin?” sampuk Azhar. Haziq menghentikan hujah apabila melihat mata  Airin mula merah bergenang air mata. Dalam hati Haziq terasa ingin tahu, apa yang berlaku sebenarnya.
“Tidak ada apa-apa, masuk habuk je,” balas Airin sambil mengesat mata dengan tisu yang dibawa.
Tak..! tak..! tak..! 
Bunyi kasut tumit tinggi yang menghampiri membantutkan perbincangan empat sahabat itu menandakan kedatangan Pn Rohaida penasihat akademik, PA,  yang juga merupakan penasihat projek sarjana muda bagi empat sahabat ini. Beliau adalah seorang pensyarah yang amat penyayang dan memahami.  
Suasana petang itu membawa seribu tanda tanya dalam hati Amir Haziq. Apa disembunyikan oleh Airin. Airin merupakan seorang gadis yang lahir dalam keluarga yang mewah. Sikap gadis itu sukar diduga. Kadang kala kesopanannya mengalahkan perempuan melayu yang dikenalinya. Tetapi setiap kali dibawa topik mengenai ibu bapa dia akan cuba melarikan diri dan kadang kala marah. Namun petang itu membawa suasana yang berbeza apabila air mata yang mengalir. Dia dapat merasakan duka yang terpendam di sebalik mata cantik gadis itu. 
Dalam tidak semena-mena hati Haziq berdebar? Hatinya membentak keras dan bermonolog.
“ Aku jatuh cinta? Itula kau ni Haziq tak menjaga pandangan. Panahan mata berbahaya! Mampu menggugah iman! Tapi apa salahnya andai aku ikhlas…. Lagipun tidak lama lagi aku akan bergraduan, dan tidak salah andai aku mula mencari pelengkap hidupku… Argghhhh!!! Mustahil  Haziq, mustahil !!! Dia bukan Islam!!!!, dia Ateis!!!, dia sendiri mengatakan itu dihadapan kelas ketika kelas Hubungan Etnik dua tahun yang lalu sehinggakan pada waktu itu dia mencerca semua agama, dan disebabkan itu dia dihadapkan ke hadapan pensyarah-pensyarah kanan fakulti,”  Haziq beristighfar panjang jauh di sudut hatinya.


Petang itu beberapa orang pelajar sibuk membersihkan peralatan ujikaji di makmal eksperimen untuk dipulangkan semula. Ini adalah bagi memudahkan urusan bagi pelajar akan datang yang akan menggunakan peralatan-peralatan tersebut bagi menyiapkan PSM mereka.
“Awak pun datang  kemas barang eh? Mana yang Biha dan Azhar?” Airin memulakan bicara.
“Tak adalah, saya tengah cuci baju dalam makmal ni, hahaha, apalah, dah nampak tanya lagi. Mereka dah datang pagi tadi rasanya.” Haziq yang berada berhadapan dengan meja Airin sedikit berjenaka sambil menyusun peralatan dengan cermat.
“Nak tanya awak boleh?” Pertanyaan itu diikuti dengan anggukan kecil sang jejaka itu. “Bila awak bersembang dengan saya bahkan hampir dengan semua perempuan susah nak tengok awak pandang muka, kenapa?” sambungnya.
“Owh, macam ni,  Islam, mengajar kami lelaki, untuk menjaga pandangan mereka terhadap yang bukan mahram, maksudnya macam saya dengan awak, dan perempuan yang lain yang tiada pertalian darah dengan saya, tapi tak adalah sampai terlanggar tiang atau terhantuk dinding, cuma sekadar mengelakkan berlakunya perkara yang tidak elok,” Haziq mempermudahkan penerangan untuk difahami.
“Hmm , tapi kenapa zaman sekarang ni yang dikatakan educated, tapi banyak pulak kes-kes macam yang awak kata waktu perjumpaan PA hari tu. Sedangkan kita semua di ajar dengan pendidikan agama sejak sekolah, dan hampir semua dikatakan mempunyai agama masing-masing, bukankah agama itu mengajar kepada kebaikan??!” sedikit tinggi nada gadis itu.
“Kalau macam ni nampaknya awak salahkan prosedur eksperimen yang menggagalkan produk awak berbanding pelaku eksperimen” sindir Haziq
“Saya tak faham, maksudnya?” Airin kembali tenang
“Airin… dalam membuat eksperimen, kita telah diberikan segala prosedur dan senarai barangan yang patut kita gunakan, Cuma kadang-kadang kita nak cepat siap sampai abaikan beberapa langkah atau tidak berhati-hati, cuai dan leka. Apabila gagal kita akan meyalahkan prosedur yang leceh dengan mengatakan, tak faham, pelik dan sebagainya sedangkan semua itu silap kita sebagai pelaku,” Haziq petah menggunakan analogi yang amat yakin Airin akan fahami.
“Menarik… saya faham analogi awak, tapi apa kaitan dengan apa yang kita bincang tadi? ” Airin meminta  kepastian.
“Macam dalam situasi sekarang, unsur-unsur barat yang sekular memisahkan agama dari aspek keduniaan telah  menguasai dunia, memang kemajuan secara fizikal yang kita nampak, tapi akhirnya dunia barat sendiri mengakui, makin kelamaan masalah sosial telah meningkat, mereka mula pening memikirkan bagaimana untuk menghidupkan generasi sekarang yang telah lemas terkapai-kapai, dan negara kita, masyarakat kita, bahkan diri kita sendiri telah terkena kesannya,” Haziq berhenti mengambil nafas
 “dan awak telah melihat dan telah menyalahkan agama kerana pelaku yang tidak bertanggungjawab, sedangkan agama telah menyediakan aturcara hidup yang lengkap, Islam sendiri mengajak penganutnya mengejar keduniaan tanpa meninggalkan kebajikan untuk dunia selepas mati, maafkan saya andai kata-kata saya sedikit melukakan hati awak,” sambung Haziq.
“Maafkan saya, betul kata awak, dulu tamadun semua bangkit kerana agama  tetapi sekarang tamadun pada masa kini dibina kerana mengejar keduniaan semata-mata menyebabkan agama  dipinggirkan, tapi awak tak faham apa yang berlaku dalam hidup saya!!” Sekali lagi air mata gadis itu mengalir.
Kali ini gadis itu terus berlalu pergi meninggalkan Haziq dengan seribu persoalan. Amir Haziq menyusuri  pemergian itu dengan mesej yang dihantarnya ,melalui sms.
‘ saya adalah sahabat anda, saya sudi mendengar apa yang terpendam dalam hati anda, jangan takut akan masalah yang datang tapi hadapilah demi membina jalan yang terbaik untuk masa hadapan, sama-sama kita membina jalan itu’


Jam menunjukkan tepat jam 12 tengah malam, secawan kopi sederhana pekat menjadi teman penyegar mata yang meminta-minta untuk dilelapkan, di hadapan komputer bimbit jari-jemari sang pemuda lincah menekan papan kekkunci, sesekali beberapa uapan kecil yang dilindunginya dengan tangan disusuli dengan ucapan istirghfar. Di atas meja itu, beberapa ruang dipenuhi oleh bahan bacaan berbentuk ilmiah seperti, buku motivasi, novel, al-mathurat, dan sebuah Al-Quran merah kecil tersusun di sudut hujung meja. 
Amir Haziq masih lagi tekun menyusun , menghapus dan mengemas kini folder-folder mengikut keselesaan. Skrin komputer bimbitnya yang dahulunya berserabut kini mula tersusun kemas.
Kling!!!!!!
Bunyi tersebut menandakan satu mesej telah masuk ke dalam peti simpanan. Mata Amir Haziq kembali segar dengan beberapa persoalan menjengah ruang minda. Siapa yang mesej aku malam-malam buta ni? Lagipun semester pun dah tamat. Tetikus digerakkan ke butang peti simpanan lantas terpapar nama penghantar ‘Princess_airin’
bersambung...

0 Responses to “Cerpen : Sesuci Syahadah Part 1”

Post a Comment

 

KATA-KATA HIKMAT

Kecantikkan yang abadi ialah pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan pada wajah dan pakaiannya.

Blogroll

Lsk

About

LSK